czwartek, 26 lipca 2012

Widok dynamiczny bloggera - mały przewodnik po moim blogu cz.I

Widoki dynamiczne, jakie od jakiegoś już czasu proponuje nam Blogger, wbrew pozorom nie cieszą się dużą popularnością.
Nic w tym dziwnego, moim zdaniem nie są one ani przejrzyste, ani przyjemne w obsłudze. Zwłaszcza dla posiadaczy komputerów o małym monitorze, np. netbooków. Obsługa widoków dynamicznych wymaga też dość szybkiego łącza internetowego - na wolnym blog bardzo się tnie.

Charakterystyczne 'zamulanie' przy ładowaniu bloga:P


Widok dynamiczny ma jednak ważną zaletę - w przypadku poważnych błędów w kodzie html widoków klasycznych, których nie idzie w żaden sposób naprawić (wbrew pozorom jest to możliwe!), widok dynamiczny może być ostatnią deską ratunku dla bloga.
Tak stało się w przypadku mojego bloga. Podczdas próby zmian szablonu bloga, kod html dotyczący postów w blogu został skopiowany, co skutkowało sklonowaniem wszystkich postów. Teoretycznie powinno pomóc:
a) przywrócenie pierwotnych ustawień szablonu;
b) ręczna korekta kodu html, czyli usunięcie frazy dotyczącej zdublowanych postów,
c) zmiana kodu html tak, aby móc w projektancie szablonów wywalić gadżet ze zdublowanymi postami.

U mnie żaden z tych sposobów nie dawał rezultatów. Blogger ożył, wywalał dziwne komunikaty o jeszcze dziwniejszych błędach (poczułam się jak beta-tester jakiegoś Windowsa) a mnie szlag trafiał. W końcu poddałam się i włączyłam widok dynamiczny.

Do wyboru mamy kilka opcji wyświetlania (classic, flipcard, magazine, mosaic, sidebar, snapshot, timeslide). Najbardziej czytelny wydał mi się sidebar i ten widok zastosowałam.

Sidebar.

Sidebar przypomina nico układ strony, jaki oferują nam skrzynki pocztowe e-mail.
Po lewej stronie, w kolejności chronologicznej, umieszczone mamy wszystkie opublikowane posty. Po środku wyświetla się nam aktualnie czytany post (domyślnie jest to najnowszy wpis w blogu), po prawej stronie mamy coś w rodzaju 'menu podręcznego', czyli informacje o prowadzącym bloga, archiwum, obserwowanych blogach, etykietach itd. Irytujący jest fakt, że menu nie można rozbudowywać, a przynajmniej ja nie znalazłam takiej opcji.


Nawigacja między postami jest trochę niedopracowana. Jeśli chcemy szybko dokopać się do starych postów (z pominięciem grzebania w archiwum) z pomocą powinna nam przyjść zakładka z opublikowanymi postami - ta po lewej stronie.
Kiedy klikniemy na ostatni post widoczny na liście, post zostanie wyświetlony, a lista automatycznie przesunie się i wyświetlone zostaną jeszcze starsze posty. Niby ok, ale uważam, że zakładka powinna sama przesuwać się po najechaniu na nią kursorem. To znaczy - jeśli chcę przejrzeć archiwalne posty i kursorem najadę na pasek z postami, to pasek powinien przesuwać się zgodnie z ruchem kursora bez konieczności klikania w jakieś posty. Wędruję kursorem po liście w dół, bo chcę cofnąć się do starych postów - pasek przesuwa się sam i pokazuje mi stare posty, jadę kursorem w górę bo szukam 'świeżynek' z góry listy, lista przesuwa się do góry. Ani to trudne, ani skomplikowane:P

Blogger nie wpadł jeszcze na takie rozwiązanie i musimy klikać myszą, albo posługiwać się klawiaturą*. Najwygodniejsze są strzałki w bok (przeskakujemy pomiędzy pojedynczymi postami), albo literki K i J.


Jeśli mamy myszkę z rolką - ja mam netbooka i touchpada:P - listę postów można przewijać też za pomocą rolki.

To tyle na początek. W miarę, jak będę rozpracowywała widok dynamiczny, pojawiać się będą kolejne posty na ten temat:) Buziaki:*

* zapewne można dokonać korekt w szablonie, ale tutaj trzeba grzebać w edytorze html. Zabawa dla tych, którzy się na tym znają i nie boją się, że ich blog szlag trafi.

13 komentarzy:

  1. A co sądzisz o tym, że widok dynamiczny, który wybrałaś wyświetla się jako domyślny, a każdy czytelnik klikając "sidebar" może zmienić ten wygląd? Nie bardzo to rozumiem, da się tą opcję zablokować?

    OdpowiedzUsuń
  2. Teoretycznie opcja zmiany powinna być dostępna tylko dla właściciela bloga, jak się okazało przy przelogowaniu, kiedy oglądałam go jako anonim, zmienić to może każdy. Co jest kolejnym mankamentem widoku dynamicznego. Ja mogę ustawić sidebar tylko jako widok domyślny. I tyle z mojej samodzielności:P
    W ogóle widok dynamiczny mi nie odpowiada, ale przez głupi wewnętrzny błąd bloggera (mam skopiowane posty w blogu - i nie idzie tego wykasować w żaden sposób!) muszę go używać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko można wyłączyć. Przełączanie widoków również: http://blog.troyastle.com/2012/03/hiding-elements-from-bloggers-dynamic.html. Kod(y) z tej strony należy poprzez Advanced -> Add CSS wklejać w projektancie szablonów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba na właściwą dyskusję trafiłam. Ja też przełączyłam się na widok dynamiczny, wszystko mi odpowiada, ale, mimo tego, że w układzie mam pododawane (a raczej przeniesione z widoku standardowego) wszystkie widżety i dodatki, to pasek boczny jest ich pozbawiony i nie wiem, jak go rozbudować. Cholerka, nie znam się na html i kodach. Jest na to jakaś prostsza recepta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie bardzo pomogło ich wywalenie i wstawienie na nowo w widoku dynamicznym. Udało mi się ostatecznie wstawić z 8 elementów. Ale i tak czasami z nieznanych mi powodów nie wyświetlały się wszystkie. Dlatego właśnie nie lubię widoku dynamicznego, jest po prostu awaryjny.

      Usuń
    2. U mnie nawet to nie pomogło. Mało tego. Poginęły mi wszystkie komentarze ze stron. Zostały tylko te z postów. Pobawię się trochę, ale chyba zrobię przesiadkę na coś standardowego, bo mimo ładnej wizji odnoszę jest mniej przyjazny w obsłudze. Masz kopię zapasową wersji standardowej?

      Usuń
    3. U mnie komentarze ocalały, ale działy się inne dziwne rzeczy... Dobrze, że blogger jakoś "zaskoczył" i dało radę wrócić do standardowego widoku. Co do kopii zapasowej - owszem mam takową, ale przyznam, że kiedy blog mi się sypnął, to nie dało rady jej przywrócić. Wyskakiwały mi rozmaite błędy.

      Usuń
  5. Już wiem. Nie wszystkie gadżety są dostępne dla widoków dynamicznych. W tym wyświetlanie ostatnich komentarzy. To spora niewygoda komunikacyjna dla czytelników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety. U mnie wstawiło tylko najbardziej podstawowe widżety, które i tak ginęły przy wyświetlaniu. Widok dynamiczny ma swoje plusy, ale raczej nie prędko do niego wrócę... Jest zbyt awaryjny jak dla mnie:(

      Usuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam problem, na gornym pasku zgineły "strony". Nie wiem, jak mam to przywrócić.?

    OdpowiedzUsuń
  8. mi za cholere nie chca dzialas komentarze na dynamicznym, niewazne jak ustawie ich wyswietlanie

    OdpowiedzUsuń
  9. To jakiś durny błąd w kodzie. U mnie notorycznie ginęły etykiety.

    OdpowiedzUsuń